Anda suka lawat blog ini?

Teman Bicara Hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

28 February 2013

GarisanMu...

sebelum nie dah dengar lagu nie...cuma bukan yang original....semalam nampak Izzat Mahadi post lagu GarisanMu di FB....so, jom layan lagu yang dinyanyikan oleh Izzat Mahadi...


Ya Rabbi Ya bantulah hambaMu
Ya Rabbi Ya luruskan hatiku
Ya Rabbi Ya ku pinta hidayahMu
Meneruskan sisa usiaku

Ya Rabbi Ya hanya kepadaMu
Ya Rabbi Ya tempatku mengadu
Ya Rabbi Ya ku pinta rahmatMu
Melimpahi kehidupanku


Bicara IMG:
layan lagu nasyid di pagi hari...

20 February 2013

Don't Forget Allah...



Don't Forget Allah
- Farid Sanullah -

You're down and out
You just can't cope
You wanna shout
You lost all hope

On your knees
Begging please
You turn and pray
To find your way

Hey you make Do'a
Allah's there
Whoever you are
'Cos he cares

Then you forget, to say thank you Allah
You forget, to say Insha Allah
You forget, to say Subhan Allah
Raise your hands Alhamdulillah!

Lets flashback
Lets backtrack
To a time
Like yours and mind

The story of the three
Who longed to be
To be free
Of their misery

Hey to the one poor
He opened the doors
Gave him plenty
Of his bounty

Then you forget, to say thank you Allah
You forget, to say Insha Allah
You forget, to say Subhan Allah
Raise your hands Alhamdulillah!

Can't you see
His promise to you
Can't you see
His promise is true
Hold on to the rope of Allah
Don't lose hope in Allah

If you remember Allah
In prosperity
He'll not forsake you
In adversity

Be mindful of Allah
He'll guide you 
To all that is good

Then you forget, to say thank you Allah
You forget, to say Insha Allah
You forget, to say Subhan Allah
Raise your hands Alhamdulillah!

You're down and out
You just can't cope
You wanna shout
You lost all hope

On your knees
Begging please
You turn and pray
To find your way..


(Copy paste from FB Farid Sanullah)





11 February 2013

Solatlah Kamu Seolah-olah Ini Solat Terakhir Kamu...

Alhamdulillah...akhirnya dapat juga post di blog ini...sedikit perkongsian buat semua pengunjung...

Dua hari lepas, sempat aku bersolat jemaah Isyak di sini...Sebenarnya kalau kita solat jemaah nie, bukan sahaja kita dapat pahala sebanyak 27 kali ganda, tetapi banyak ilmu yang tidak mampu kita dapat dari mana-mana buku bahkan dari kedai-kedai buku...

Selesai bacaan Yaasiin, seorang ustaz memberitahu bahawa mulai malam ini (iaitu 7hb) sehingga seterusnya akan dibacakan sedikit tazkirah mengenai surah Yaasiin sebelum menanti masuknya solat Isyak. Ustaz tersebut sempat bertanya kepada seluruh muslimin dan muslimat...

"...berapa ramai di antara kita yang hanya baca surah Yaasiin, tapi tak tahu maknanya? kalau kita baca Yaasiin 20 tahun, bermakna 20 tahun kita tak tahu maknanya...kalau umur dah 40 tahun, 40 tahun jugak kita tak tahu maknanya.."

bila ustaz cakap macam tu je, makcik-makcik mula tersenyum termasuklah aku...
(*tersenyum bukan suka apa yang ustaz kata, tapi macam terkena kat diri sendiri)

Bila ustaz beri tazkirah tentang surah Yaasiin, banyak ilmu yang dapat ku ambil...walaupun tak berapa ingat ayat penuh ustaz tu, tapi aku cuba kongsikan mengikut fahaman diri sendiri...

1) "...baca Yaasiin tak semestinya malam Jumaat je...malam-malam lain pun boleh jugak...malam Ahad ke...malam Isnin ke...malam Selasa ke...malam Rabu ke...malam Khamis ke...yang penting baca Yaasiin tu niat untuk dapat KEREDHAAN ALLAH...baru DOSA-DOSA KITA DIAMPUNKAN..."

2) "...baca Yaasiin tak kiralah sebelum ke selepas orang meninggal dunia..kita kena tahu...baca Yaasiin sebelum orang meninggal, dapat kurangkan kesakitan ketika sakaratulmaut...manakala baca Yaasiin selepas orang meninggal dapat kurangkan seksa dan azab dia dalam kubur..."

Setelah selesai tazkirah tersebut, azan Isyak berkumandang...ketika nie seluruh muslimin dan muslimah bangun untuk menunaikan solat...seperti mana-mana masjid yang biasa kita dengar, sebelum nak solat, tok imam akan kata...


"betulkan saf...rapatkan saf..."

betul tak???

tapi rasanya inilah kali pertama aku dengar tok imam kata...

"betulkan saf...rapatkan saf...
SOLATLAH KAMU SEOLAH-OLAH INI SOLAT TERAKHIR KAMU..."


masa tu aku ingat tok imam nak bertakbir dah...aku pun tengok makcik kat sebelahku dan hanya tersenyum...

memang terkesan betul tok imam kata macam tu...rasa tak nak buat silap sikit pun dalam solat...tak nak lagha2...sampai hari nie, bila solat je...mesti ingat tok imam tu cakap...

sama-sama kita doa semoga ditetapkan iman...

doa nie selalu kita baca...tapi berapa ramai antara kita tahu maksudnya???
(cuba tanya diri sendiri)


semalam terbaca Majalah Al-Islam kat kedai mengenai penghijrahan Adam AF2...
gambar dalam majalah tu lain sikit...yang bawah nie ambil di internet...

ALHAMDULILLAH...

sejuk mata sesiapa yang memandang... :D



Bicara IMG:
semoga solat kita sentiasa terjaga...

05 February 2013

Hilangkan Sakit Kepala...


Ya Allah...sakitnya kepala...rasa macam kena tarik-tarik je urat kepala nie...

Baru teringat 2 hari lepas kena hujan...itulah padah kalau tak dengar nasihat ma...kalau hujan pakailah payung...tapi oleh kerana rasa "kebal" sangat kepala nie, buat tak endah je hujan rintik2...dalam hati, "rintik sikit je nie...tak padan la kalau buka payung."

Sekejap tadi, cari kat YouTube tentang ayat-ayat Al-Quran yang boleh amal untuk kurangkan + hilangkan sakit kepala nie...Terjumpalah kat Youtube daripada Ustaz Sharhan berkenaan Penawar Migrain...

Masa dengar Ustaz beritahu tadi, terus ikut sekali...Alhamdulillah...baru sekali buat dah rasa hilang sikit...
Apa-apapun, kena amalkan selalu...

sambil dengar, sambil buat...


Jom, sama-sama kita amalkan:

1) Letakkan tangan kanan pada bahagian kepala yang sakit

2) Baca ayat ke-19 Surah Al-Waaqi'ah



Bicara IMG:
Alhamdulillah...hari nie dapat solat Zohor dan Asar secara berjemaah...


02 February 2013

Birthday Tasnim Yang ke-2...

2 haribulan 2 tahun 2013
Genap 2 tahun budak kecik dan tembam nie...

Alhamdulillah...makin sihat+lawa+tembam dia...
muka pun dah sebijik macam mama n kakak dia...hehehe...


Walaupun budak kecik nie tak tahu nak baca post nie, besar2 nanti dia tengok la acu dia post...
(comel x blog acu? hehehe...)

Ok...sempena BIRTHDAY dia hari nie...
nak ucapkan...

SELAMAT HARI LAHIR AND HAPPY BIRTHDAY TASNIM...
YANG COMEL LAGI TEMBAM....

SEMOGA PANJANG UMUR,
MURAH REZEKI,
MENJADI ANAK DAN CUCU YANG SOLEHAH,
MENJADI ADIK YANG BAIK KPD KAKAK DAN ABANG
DAN
SENTIASA BERADA DLM LINDUNGAN ALLAH S.W.T

AMIN...


WE LOVE U SO MUCHHHHHHH!!!!!!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 


Bicara IMG:
walaupun tak dapat nak celebrate befday Tasnim sama2 malam nie, HADIAH tetap ada....

Drama Cinta dan Wahyu

Loading...

Drama Warkah Cinta

Loading...

HEALTHY R US

HEALTHY R US
Saya suka jenguk blog nie...Jom la jenguk...

SENTIASA UNIK BERSAMA UNIC

SEKALI INTIM TERUS INTEAM