Anda suka lawat blog ini?

Teman Bicara Hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

29 June 2009

Pendaftaran pelajar ijazah lanjutan UMT...

Alhamdulillah...Syukur ke hadrat Allah S.W.T. dengan izinnya aku berjaya menjejakkan kaki ke UMT sbg pelajar pasca siswazah..Gembiranya aku time register semalam, hanya tuhan yang tahu.Segala penat lelah aku selama 3 tahun in bachelor of financial mathematics berbaloi akhirnya.

Time ni baru ada masa nak post cerita2 menarik ttg pendaftaran semalam.Rehat2 la kjp sementara nak sambung buat research.Nak kongsi dgn kwn2 smua betapa bestnya sambung belajar n nak cerita skt pasal event smlm...


Tepat jam 8.30pg aku dah sampai di Auditorium Perpustakaan Sultanah Nur Zahirah..(biasa la kalau dah semangat nak sambung belajar)..hehehe..Nasib baik x ramai student yg nak register time nie.Sebelum aku daftar di kaunter 1, smua student diwajibkan membuat ujian pemeriksaan H1N1.Mmg la mereka patut buat (sbg langkah persediaan).Slps tu, aku tunggu la giliran dari satu kaunter ke satu kaunter.Nak kata x penat, tipu la..Mmg la byk kerusi, blh duduk mana2 je..Tp bila masuk je kul 9 lebih, ramai nye..x kira muda, tua..smua berlumba2 nak further study.ada yg ambil master, ada juga PhD..Tp kebanyakannya student yg berasal dr trg..biasa la dekat dgn rumah (mcm aku la..5 minit je dah sampai kampus)..hehehe..Masa daftar tu, aku ada terima sijil (rupa dia mcm sijil) sempena register postgraduate nie..(Mmg comel la..nak kena buat frame nie..)

Lepas je register, ingatkan nak balik..tp aku baru teringat yg ada taklimat berkenaan pengajian ijazah lanjutan oleh dekan GS..(kena dgr nie..penting2..sambil tu nak kenal la dgn dekan GS).Slps taklimat tu, ada mkn tghari disediakan (bestnye..istimewa jgk jd student master nie). Kemudian aku gi solat..Then kul 2.30 smbngan taklimat berkenaan library & keselamatan..Banyak jgk 'keistimewaan' student master n PhD dpt (mmg betul la org ckp, bila kita study tahap master n PhD nie, mmg ada "special" la)...Lebih kurang pukul 4.30ptg selesai smua taklimat..dan terus balik...

Aku nak ucap kpd smua yg bergelar siswazah & mahasiswa/i









*tak sempat nak amik gambar smlm coz bz sgt time register tu...hehehe..

26 June 2009

Keistimewaan dan Kelebihan Akal



Akal mampu menaikkan darjat manusia ke puncak kemuliaan...

KEJADIAN AKAL
Walaupun manusia pada asalnya dijadikan daripada tanah dan kemudiannya dari air mani, Allah melengkapkan kejadian ini dengan akal. Maka manusia menjadi makhluk yang termulia di kalangan sekalian makhluk ciptaan Allah S.W.T. Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya:

"Mula-mula sekali makhluk yang dijadikan Allah ialah akal. Allah berfirman kepada akal; 'Menghadaplah kepada-Ku.' Akal pun mengadap. Kemudian Allah berfirman lagi: 'Membelakangilah.' Akal pun menurut perintah-Nya. Kemudian Allah berfirman lagi: 'Demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, tidak Aku jadikan makhluk yang lebih mulia daripada engkau. Dengan engkau Aku mengambil dan dengan engkau Aku memberi. Dengan engkau Aku memberi pahala dan dengan engkau Aku menyeksa (orang yang derhaka)." (Riwayat At-Tabrani dari Abi Umamah).


KESEMPURNAAN AKAL
Dalam hadis lain Nabi s.a.w. bersabda bermaksud: "Tidak ada usaha yang lebih utama oleh seseorang seperti keutamaan akal. Akallah yang membantu memberi petunjuk kepada orang yang memilikinya agar terselamat daripada kehinaan. Tidak sempurna iman dan tidak tertegaknya agama pada diri seseorang sebelum sempurna akalnya." (Riwayat Ibnu Mahbar dari Umar r.a.).

Selanjutnya Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: "...Tidak sempurna akhlak seseorang itu sebelum sempurna akalnya. Setelah sempurna akal dan akhlak barulah sempurna imannya. Barulah manusia itu akan mentaati Allah dan menderhakai iblis." (Riwayat Ibnu Mahbar dari Amar bin Syu'aib).


FUNGSI AKAL
Memandu tindak-tanduk manusia kerana akal termulia daripada pancaindera lain.
Akal menjadi neraca dalam kehidupan untuk manusia menimbang sama ada melakukan perkara yang baik dan mendapat pahala atau melakukan yang jahat sehingga membinasakan diri atau orang lain lantas mendapat dosa.
Menyempurnakan peribadi manusia kerana akal itu sendiri bersifat sempurna.
Mengelakkan ajakan kepada kejahatan oleh akal yang lemah.


AKIBAT MENGABAIKAN AKAL
Sebaliknya, jika akal tidak digunakan untuk tujuan mendapatkan iman, membina agama dan membentuk akhlak mulia, maka dibimbangi manusia akan tergolong ke dalam golongan yang diibaratkan lebih hina daripada haiwan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya Kami (Allah) akan diisikan di dalam Neraka Jahanam itu sebahagian daripada golongan jin dan manusia, mereka itu mempunyai hati, tetapi tidak mahu memahami akan ayat-ayat Allah. Mereka mempunyai mata, tetapi tidak mahu melihat tanda-tanda kekuasaan Allah. Mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mahu mendengar (ayat-ayat dan nasihat Allah). Mereka itu tidak ubah seperti binatang ternakan, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai." (Surah al-A'raf:179)

Orang yang beriman dan beramal soleh itu menjadikan akal untuk merenung ayat-ayat Allah seterusnya dijadikannya pengajaran dan panduan dalam kehidupan. Di dalam ayat lain, Allah berfirman lagi, mengecualikan mereka yang beriman dan beramal soleh tidak akan jatuh taraf mereka menjadi hina:

"Sesungguhnya Kami (Allah) jadikan manusia itu sebaik-baik kejadian. Tetapi kemudiannya Kami kembalikan mereka ke taraf yang serendah-rendahnya. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Bagi mereka pahala yang tidak putus-putus." (Surah At-Tin: 4-6)


10 BAHAGIAN AKAL
Dari A'isyah r.anha bahawa dia berkata, " Akal itu ada 10 bahagian. Lima bahagian nampak secara lahiriah dan lima bahagian lagi tidak nampak (batiniah).

5 yang nampak adalah:
1. Diam.
2. Sabar.
3. Tawadhu' (merendah diri).
4. Mengingatkan untuk berbuat baik serta melarang berbuat mungkar.
5. Berbuat amal kebaikan.

5 yang tidak nampak adalah:
1. Berfikir.
2. Memberikan contoh / pengajaran.
3. Menganggap dosa sebagai masalah besar.
4. Takut kepada Allah S.W.T.
5. Merendahkan hawa nafsu serta mampu mengalahkannya.


Sumber Siti Nor Bahyah Mahmood & Jaafar Salleh. 2005. Panduan mencerdaskan minda. Telaga Biru Sdn. Bhd.

24 June 2009

Rejab






REJAB

Bersabda Rasulullah saw maksudnya " Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku." Sesiapa yang berpuasa dalam bulan ini dengan penuh ikhlas semata-mata mengharapkan rahmat dari Allah maka ia layak mendapat ganjaran dari Allah seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah saw maksudnya,

1)Sesiapa yang berpuasa sehari maka ia akan mendapat keredhaan Allah.

2)Sesiapa yang berpuasa 2 hari maka ia akan mendapat kemuliaan yang besar dari Allah.

3)Sesiapa yang berpuasa 3 hari maka ia akan dijauhkan dari Allaj dari dugaan dunia, deselamatkan dari penyakit yang berbahaya dan diselamatkan dari disiksa diakhirat dan fitnah dajjal.

4)Sesiapa yang berpuasa 7 hari maka akan dikunci oleh Allah 7 pintu neraka jahannam baginya.

5)Sesiapa yang berpuasa 8 hari maka akan dibuka oleh Allah 8 pintu syurga baginya.

6)Sesiapa yang berpuasa 10 hari maka akan dieprkenankan oleh Allah hayat dan permintaannya.

7)Sesiapa yang berpuasa 15 hari maka Allah akan menambahkan pula pahala amalannya berlipat kali ganda.

8)Orang yang berpuasa di bulan Rejab kelak di Syurga diberi minum air sungai yang bernama Rejab yang airnya lebih putih dari susu, lebih manis dari manisan dan lebih dingin dari salji.

9)Dalam bulan lain setiap amalan akan digandakan Allah 10 kebajikan, tetapi pada bulan Rejab akan digandakan sebanyak 70 kebajikan.

10)Digalakkan mendengar kisah dan peristiwa yang berlaku dalam bulan Rejab seperti Isra' Mikraj Rasulullah saw.






Sumber http://www.e-zakat.com.my/baru/ibadah/bulan_islam.asp

21 June 2009

Selamat Hari Bapa...

Mari kita sama2 menghayati lirik lagu In-team ni sempena Hari Bapa...


Sentuhanmu
Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team



Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu

Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..


 
Melodi: Abai Os (Hijjaz Records)
Senikata: ITO Lara (Gurindam Entertainment)
Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.


Sumber http://www.liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/349/in_team-sentuhanmu.html


SELAMAT HARI BAPA KEPADA AYAHKU TERCINTA, MD GHANI BIN ABDULLAH...
SEMOGA PANJANG UMUR, MURAH REZEKI DAN 
SENTIASA BERADA DALAM LINDUNGAN ALLAH S.W.T.
AMIN...




20 June 2009

Ciri-ciri Sahabat Sejati Menurut Imam Al-Ghazali


Imam Al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya: "Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.

2. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.

3. Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.

4. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.

5. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.

6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.

7. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.

8. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya.

9. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu.

10. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.

11. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat.

12. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu.

13. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu.

14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

"Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya." (H.R al-Hakim)


Sumber Majalah Dara.com, Edisi 83-Mei 09

19 June 2009

Tarikh Yang Dinantikan...

http://www.umt.edu.my/convo2009/index.html

Majlis Konvokesyen Ke 7 UMT 2009
Rasanya tak sabar menantikan saat indah setelah bertungkus-lumus selama 3 tahun untuk mendapatkan segulung ijazah. 15 - 16/7 ...tarikh yang saya tunggu selama ini...dan merupakan hadiah hari ibu dan bapa yang banyak memberi semangat sepanjang pangajian saya...

18 June 2009

Hadis : Rumahku syurgaku

Hadis :
Dari Jabir r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda:"Apabila kamu telah menunaikan solat (wajib) di masjid, maka kerjakanlah pula solat (sunat) di rumah kerana dengan itu Allah akan menjadikan rumah itu bahagia." (al-Bukhari)

Huraian :
1. Rumahku syurgaku adalah rumahtangga yang mempunyai ciri-ciri keislaman yang sebenar boleh menyediakan persekitaran yang harmoni dan melahirkan kasih sayang, hormat menghormati serta pelaksanaan ibadah yang membawa kepada ketenangan dan ketenteraman.

2. Ada beberapa tempat, yang jika dilakukan ibadah di dalamnya, akan mendapat pahala dan keutamaan yang lebih besar berbanding dilakukan di tempat lain seperti solat di Masjidil Haram, setara dengan seratus ribu solat di tempat lain. Solat di Masjid Nabawi, setara dengan seribu solat di tempat lain dan solat di Masjid al-Aqsa, setara dengan lima ratus kali solat di tempat lain. Solat yang paling utama dilakukan di masjid itu adalah solat wajib. Sementara untuk solat sunat yang paling utama adalah jika dilakukan di rumah.

3. Waktu di rumah seharusnya diisi dengan perkara yang bermanfaat dan mendatangkan pahala kerana perhatian terhadap pembangunan rumah dan isi rumah merupakan perkara yang paling penting untuk membangun masyarakat muslim. Hal ini kerana sebuah masyarakat akan terbina daripada gabunagn isi rumah. Jika unsur dasarnya baik, maka akan kuatlah sesebuah masyarakat itu.

Drama Cinta dan Wahyu

Loading...

Drama Warkah Cinta

Loading...

HEALTHY R US

HEALTHY R US
Saya suka jenguk blog nie...Jom la jenguk...

SENTIASA UNIK BERSAMA UNIC

SEKALI INTIM TERUS INTEAM