Anda suka lawat blog ini?

Teman Bicara Hatiku

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 May 2012

As-Sami' - Maha Mendengar

"Selalulah berdoa kepada Allah...Allah tahu apa yang terbaik buat kita...Jangan lupa selepas solat, baca Al-Quran dan berdoa.."

Itulah antara pesan ayahku dan ibuku...Merekalah sumber kekuatanku sehingga aku mampu mengharungi segala ujian dan cubaan dalam menuntut ilmu...

"Kenapa aku tak boleh berjaya macam orang lain?"

Mungkin sesetengah daripada kita sebagai pelajar pernah berfikiran macam nie...betul tak?

Memang kita tidak dapat lari daripada jatuh bangun dalam menuntut ilmu...Dan bukannya semua orang selalu berjaya dalam hidupnya...Mungkin kita tidak tahu atau tidak pernah tahu yang orang berjaya sebenarnya banyak ujian, cubaan yang terpaksa mereka harungi sehingga berjaya ke tahap tersebut...Tapi bagi kita apabila jatuh sekali...dua kali dalam menuntut ilmu...rasa amat pedih, kecewa, marah dan geram...

(Cuba kita sama-sama renungkan sejenak...)

Seringkali kita tengok sahabat kita rasa kecewa apabila dia tidak berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam pelajaran...dan pasti kita akan memberinya nasihat agar dia bersabar...

"Sabarlah..."

Namun, pernahkah kita fikir, macam mana perasaan kita apabila kita berada di tempat dia? Adakah kita sabar...bukan sahaja di mulut, tapi dihati??? 

Sebaik-baiknya kita berilah kata-kata semangat yang mampu membuatkannya lebih kuat, lebih tabah, lebih cekal dalam menuntut ilmu dan hal2 dengan perkataan....

"Jangan sesekali kita lupa untuk berdoa pada Allah...Allah itu As-Sami', yakni Maha Mendengar...Sesungguhnya Allah Maha Mendengar segala masalah, setiap rintihan yang kita ucapkan dalam doa..."

Ya Allah...semoga kami semua diberi kekuatan, kesabaran dalam menuntut ilmu...
Amin...



Maha Mendengar

Lagu/lirik/susunan muzik: Halim
Hakcipta Neurotic Studio (2012)

Yang meniti di bibirku
Yang terlintas di akalku
Yang terbisik di hatiku
Semua DIA kan tahu
Kerna DIA Yang Menciptakannya
Semua di dalam kekuasaanNYA



Di dalam susah pintalah kepadaNYA
Kerna DIA pasti mendengarkannya
Juga di dalam senang pintalah kepadaNYA
Moga bahagia kan sentiasa bersama



Ya ALLAH
Kau Maha Maha Mendengar
Tiap kata yang hamba lontarkan
Tiap doa yang hamba pohonkan



Ya ALLAH
ENGKAU Maha Memberi
Segala kurniaan dan rezeki
Ya ALLAH....

(Salin dan tampal drpd Blog AbdHalim)


Bicara IMG:
Alhamdulillah....petang semalam dapat panggilan dari seorang staf IPTA yang memberitahuku untuk ditemuduga pada 27hb ini...Berdebar pulak nak mode teaching nanti...dah la 1 sem tinggal bab ngajar student2 nie (baru 1 sem je pun...hehehe..)....Apa-apapun aku doakan semoga segala urusanku pada 27hb nie berjalan dengan lancar, dijauhkan daripada sikap gelabah dan gementar...Amin... (Doakan saya yer! ^_^)


No comments:

Post a Comment

Drama Cinta dan Wahyu

Loading...

Drama Warkah Cinta

Loading...

HEALTHY R US

HEALTHY R US
Saya suka jenguk blog nie...Jom la jenguk...

SENTIASA UNIK BERSAMA UNIC

SEKALI INTIM TERUS INTEAM